De Oscar Carré is een gecertificeerde cultuurprofiel school. Uit het visitatie rapport van Cultuurprofielscholen PO, Astrid Rass:”De Oscar Carré ademt kunst en cultuur. Een top cultuurprofielschool in Nederland waar leerlingen tot volle culturele bloei komen.”
Paula Hoornhout (voorzitter van de Cultuurprofielscholen): “De Cultuurprofilering bij OBS Oscar Carré staat als een huis. Zelfs buiten voor de school komt de kunst al op je af in de vorm van prachtig mozaïek en zelf ontworpen verkeersborden. Overal waar je kijkt zie je kunst. De leerling krijgt een rijk aanbod van verschillende disciplines zoals dans, drama en beeldende vorming. Uniek is de intensieve samenwerking met een culturele instelling, voorheen het Stedelijk Museum en de afgelopen jaren het Wereldmuseum.”
De kunstvakken Dans, Beeldende vorming en Drama worden gegeven door gespecialiseerde vakleerkrachten en volgen een doorlopende leerlijn die aansluit bij de vaardigheden, ontwikkeling en belevingswereld van de kinderen. Door deze structurele aanpak krijgen leerlingen de kans om hun creatieve expressie, motorische vaardigheden en zelfvertrouwen te ontwikkelen.
Daarnaast ontvangen de leerlingen van groep 3 tot en met 8 muziekonderwijs van een vakdocent. Tijdens deze lessen maken zij niet alleen kennis met diverse muziekstijlen en instrumenten en zijn zij ook actief bezig met zingen, componeren en samenspel. Regelmatig nemen de leerlingen deel aan muziekprojecten waarbij samenwerking, creativiteit en presentatievaardigheden centraal staan. Gedurende het schooljaar doen de leerlingen mee aan uiteenlopende kunst- en cultuurprojecten, vaak in samenwerking met musea en culturele instellingen uit de stad. Op deze manier wordt kunst en cultuur op een levendige manier geïntegreerd in het onderwijs, en stimuleren we een brede, creatieve ontwikkeling bij alle leerlingen.
Een bijzonder aspect van onze school is de samenwerking met een culturele partner, die telkens voor een periode van drie jaar aan ons verbonden is. Ieder schooljaar organiseren we in samenwerking met deze instelling een schoolbreed kunst- of cultuurproject.
Alle leerlingen brengen een bezoek aan de culturele partner en verdiepen zich gedurende een maand intensief in een specifiek thema of kunstvorm. Daarbij ontwikkelen zij verschillende vaardigheden, zowel creatief als samenwerkend. Het project mondt uit in een gezamenlijke eindpresentatie, waarbij de hele school betrokken is en waarin de leerlingen laten zien wat zij hebben geleerd en gecreëerd.